خانه >> خبر اول >> گاردین: دست سعودی ها در کانال تلویزیونی ایرانی

گاردین: دست سعودی ها در کانال تلویزیونی ایرانی

روزنامه گاردین در مقاله امروز خود می گوید که یکی از کانال های تلویزیونی ایرانی که از انگلستان پخش می شود با بودجه و توسط یک تاجر سعودی که ارتباط نزدیکی با محمد بن سلمان دارد اداره می شود.

این اطلاعات که توسط تحقیقات ویژه روزنامه گاردین برملا شده نشان از عدم استقلال سردبیران «ایران اینترنشنال» است. به گفته این مقاله، کانال های دیگری هم در معرض اتهام به ارتباط با سعودی ها قرار دارند.

جالب توجه این که ایران اینترنشنال اتهام ارتباط با دربار سعودی را رد نکرده است. هر چند که منکر اتهام عدم استقلال است. این کانال یک سال پیش ظاهر شد و حدود صد نفر را با دست و دلبازی به استخدام خود در آورده است. مشخصا در مورد ارتباط این کانال تلویزیونی با دو مقام عالیرتبه که در ارتباط با مسئله خاشقجی کنار گذاشته شده اند صحبت می شود.

منبع گاردین می گوید که این ولخرجی ها در زمینه خرید رسانه برای تاثیرگذاری بر دنیاست.

گاردین از استقبال شدید ایرانیان از رسانه های ماهواره ای می گوید و از اسکندر صادقی بروجردی، محقق تاریخ معاصر ایران در دانشگاه آکسفورد نقل می کند که «هرچند دست سنگین دولت ایران نقش زیادی در ایجاد شرایط فعلی و عدم اعتماد مردم به رسانه های دولتی دارد، ولی به نظر می رسد که کانال «ایران اینترنشنال» بخشی از تلاش های شاهزاده سعودی برای ایجاد جو تهاجمی علیه ایران است که با روی کار آمدن دولت ترامپ جسورانه تر هم شده است.»

به گفته گاردین این کانال که بخش های متفاوتی از مهاجران و تبعیدیان ایرانی و فعالین حقوق بشر را به کار گرفته، ارتباط خود با عربستان را برایشان روشن نکرده و با این کار خانواده های آن ها را در معرض خطر قرار داده است. روزنامه از قول یکی از کارکنان تلویزیون مذکور می نویسد «به من گفتند حتی یک ریال سعودی هم دریافت نمی کنند والا من حاضر نبودم برایشان کار کنم.»

اخیرا این کانال به خاطر پخش تظاهرات گروه مجاهدین خلق مورد انتقاد قرار گرفت. گاردین مجاهدین خلق را یک جریان سکت مانند می داند که خواهان تغییر رژیم است و ارتباطاتی هم با سعودی، دولت ترامپ و جان بولتون دارد.

پخش این برنامه از نظر کارمند فوق الذکر «ایران اینترنشنال» نمونه ای از عدم استقلال آن است. وی اضافه کرده که ارگان کنترل رسانه های بریتانیا «آف کام» نیز اخیرا این کانال را به خاطر دفاع از آن چه گاردین حمله تروریستی ماه اخیر در ایران می خواند مورد مواخذه قرار داده است.

شرکتی که پشت «ایران اینترنشنال» است Volant Media است و مدیرش عادل عبدالکریم یک شهروند سعودی است که با دربار و از جمله عبدالرحمان الراشد از روسای «گروه تحقیق و بازاریابی سعودی»، بزرگترین شرکت انتشاراتی خاورمیانه است.

به گفته برخی منابع عربستان سعودی 250 میلیون دلار برای به راه انداختن کانال تلویزیونی مذکور بودجه گذاشته و روزنامه اشاره می کند که کانال هیچ آگهی پخش نمی کند.

مشکلی که کارکنان این تلویزیون با آن مواجهند این است که بیرون آمدن از کانال برایشان بسیار مشکل است. از یک طرف به خاطر نوع قرارداد در صورت استعفای زودتر از موعد به کانال بدهکار می شوند و از طرفی هم ویزای برخی شان با قرارداد استخدامی کانال ارتباط مستقیم دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.