خانه >> فرهنگی هنری >> اظهارات عجیب فراستی و سکوت موزه هنرهای معاصر

اظهارات عجیب فراستی و سکوت موزه هنرهای معاصر

حسین هاشم پور، روزنامه نگار هنری گفت: ” ادعای مسعود فراستی مبنی بر کپی بودن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران آن هم در رسانه ملی، چوب حراج زدن به ثروت دو و نیم میلیارد دلاری ست که به تک تک مردم ایران تعلق دارد و هر جای دنیا بود موزه مربوطه هم از گوینده هم از رسانه شکایت حقوقی می کرد. “

این روزنامه نگار گفت: ” مسعود فراستی در برنامه اخیر هفت، تلاش کرد اصالت یک ثروت ملی که همه دنیا کنجکاو و دل نگران وضعیت نگهداری آن است را به مخاطره اندازد، گنجینه ای که قریب به دو و نیم میلیارد دلار تخمین زده می شود. “

در این برنامه که ویدئو ۳۰ ثانیه ای آن به پیوست متن قابل مشاهده است، مسعود فراستی گفت: ” به موزه هنرهای معاصر تهران هم رحم نکردند…معلوم نیست چه بر سر ( آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران ) آمده است، فقط این را شنیدم که کپی هایی از اینا کار شده و فروش رفته و اصل نمی دانم کجاست ” ( نقل به مضمون )

سردبیر ایران آرت خاطر نشان کرد: ” تصور می کردم در طول هفته موزه هنرهای معاصر تهران و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این ادعا که کاملن خلاف منافع ملی ایران است، واکنش جدی و تند نشان دهد اما متاسفانه همه مراجع ذیصلاح سکوت کرده اند که اصلن برایم قابل درک نیست. “

حسین هاشم پور توضیح داد:” البته آگاهان به هنرهای تجسمی می دانند ادعای آقای مسعود فراستی درباره اصالت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از سر ناآگاهی و عدم شناخت این حوزه است و از اساس چنین ادعایی نمی تواند درست باشد، آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در دنیای هنر بسیار شناخته شده و آیکون هستند و فروش اصل و یا حتی کپی این آثار غیر ممکن و محال است؛ ورود هر یک از این آثار به بازار هنر یک بمب خبری خواهد بود و هیچ عقل سلیمی چنین اشتباهی را به مخیله اش هم راه نمی دهد. کما اینکه هر زمان کار کپی در دنیای هنر یافت شده، کپی کاران رسوا و مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند. “

هاشم پور خاطر نشان کرد: ” هر جای دنیا بود موزه مربوطه در مقام صیانت از خود و اطمینان خاطر دادن به جامعه هنری و عموم مردم کشورش، بیانیه رسمی می داد ، از ادعا کننده اسناد و مدارک می خواست و او را به مراجع قضایی معرفی می کرد تا سندهایش بررسی شود. “

هاشم پور خاطر نشان کرد:” موزه هنرهای معاصر تهران در این سال ها چندین و چند بار با تغییر مدیریت مواجه شده است، مانند همه عرصه های هنری، آنجا هم محله برو و بیای مدیرانی با طیف های سیاسی کاملن متضاد با هم بوده است، اما در این مورد خاص، این آمد و شدهای متنوع این حسن را داشته که همگی به صحت و سلامت آثار گنجینه صحه گذاشته اند. گنجینه موزه به عنوان یک ثروت ملی زیر نظر تمامی مراجع معتبر بازرسی و نظارتی قرار دارد و به دفعات آثار گنجینه به نمایش عموم درآمده است اگر واقعن کارهای موجود کپی هستند چرا یک بار یکی از این مدیران، مراجع قانونی و یا کارشناسان چنین اتفاق هولناکی را اعلان نکرده اند؟ “

سردبیر ایران آرت در پایان خواستار توضیح رسمی موزه هنرهای معاصر تهران و حتی عذرخواهی صدا و سیما برای شایعه پراکنی درباره یک ثروت ملی بی مانند شد که جامعه هنری و تجسمی چون جان شیرین آن را پاس می دارد.