گزارش های زنده

شناسایی و بازداشت شبکه مسیحیان تبشیری در استان تهران

ایلنا نوشت:

«شبکه وسیع منحرفان مذهبی توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شدند.
شبکه وسیع منحرفان مذهبی در یک سلسله اقدامات پیچیده اطلاعاتی با تلاش سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه تهران در شهرهای تهران، ری و پردیس شناسایی و متلاشی شد.
این شبکه وسیع به بهانه تبلیغ و ترویج مسیحیت تبشیری و کلیساهای خانگی اقدام به تخریب ادیان ابراهیمی و تشویش اذهان عمومی و انحراف اذهان در فضای عمومی و مجازی می‌کرد.
در میان اسناد و مدارک به دست آمده از این شبکه وسیع منحرفان مذهبی، کتاب‌های فرقه‌های مختلف، روش‌های شبکه‌سازی، یارگیری، ارتباط با بیگانگان و تخریب دین مبین اسلام و سایر ادیان به چشم می‌خورد. در این ارتباط تعدادی از متهمان به‌همراه اسناد و مدارک مکشوفه دستگیر و تحویل مراجعه قضایی شدند.»

سکوت بانک‌ مرکزی شکست/ تغییر واحد پول صرفاً لایحه است/ تغییر میزان صفرها در خودپردازها صحت ندارد

روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به تصویب لایحه اصلاح قانون بانک مرکزی در هیات وزیران که تغییر واحد پولی از ریال به تومان یکی از مواد این لایحه است، تاکید کرد، تغییر واحد پولی کشور منوط به تصویب لایحه در مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، به اطلاع می‌رساند هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه ( اول مرداد ماه ۱۳۹۶) خود به ریاست رئیس جمهور، گزارش کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور (لایحه قانون بانک مرکزی) را بررسی کرد که در بخشی از آن واحد پول ایران «تومان» و برابر «۱۰ ریال» تعیین شد.

با انتشار این خبر در فضای مجازی، برخی رسانه‌ها این موضوع را به تغییر رسمی واحد پول کشور از «ریال» به «تومان» تعبیر کردند.

بدین وسیله به آگاهی می‌رساند؛ همانگونه که اشاره شد، آنچه در جلسه هیات محترم وزیران مطرح و تصویب شده گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه اصلاح نظام بانکی بوده و مفاد آن زمانی به مرحله اجرا در خواهد آمد که مجلس شورای اسلامی این لایحه را به تصویب برساند.

بر این اساس تا زمان تصمیم و رای مجلس محترم شورای اسلامی تغییری در واحد پول کشور ایجاد نخواهد شد.

ضمناً خبر «تغییر میزان صفرهای پول» در زمان استفاده از «خودپرداز بانک‌ها» صحت ندارد.

تعیین «کف» برای ورود سپاه به پروژه‌های اقتصادی

روزنامه شرق در ارزیابی دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با حسن روحانی نوشته است: «دیدار و سخنان مطرح شده در آن، نزد ناظران سیاسی به عنوان پایان برخی سوءتفاهمات هفته‌های اخیر ارزیابی و نوید‌بخش همکاری بیش از پیش دولت و سپاه تلقی می‌شود.»

به نوشته این روزنامه، غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس دهم نیز از تعیین «کف» برای ورود سپاه به پروژه‌های اقتصادی خبر داده و گفته است: در «توافق با قرارگاه خاتم» از این پس« در اموری که بخش خصوصی نمی‌تواند شرکت کند،‌ قرارگاه خاتم ورود می‌کند و دیگر در هر کاری وارد نمی‌‌شود، در واقع سطح‎شان را با فعالیت‌ها تنظیم کرده‌اند؛ برای مثال دیگر در قراردادهای ۵۰، ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیارد تومانی و در مواردی که در توان پیمانکاران داخلی است، وارد نمی‌شوند.»

طرح مقابله با حزب‌الله لبنان در پارلمان کویت

نمایندگان پارلمان کویت طرحی را به پارلمان پیشنهاد کرده است که براساس آن، ارتباط با حزب الله لبنان جرم دانسته می شود و گروه حزب الله لبنان نیز به عنوان یک “سازمان تروریستی” اعلام می شود.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه النهار لبنان، “ولید الطبطبایی” نماینده سنی سلفی و تندرو کویت این طرح را برای تصویب به پارلمان کویت ارائه داده است.

بر اساس این طرح، ارتباط با حزب الله لبنان می‌تواند تا ۲۰ سال حبس داشته باشد.

این طرح در واکنش به اتهامات درباره وابسته دانستن “گروه العبدلی” کویت به حزب الله لبنان از سوی دادگاه کویت مطرح شد.

دولت کویت قبل از این از کشف یک گروه مسلح متشکل از ۲۱ فرد خبر داد.

نهادهای امنیتی کویت مدعی ارتباط این گروه مسلح با ایران و حزب الله لبنان بود.

اعضای این گروه چند ماه پیش در دادگاه محکوم به حبس شدند و حکم آنها در حال اجرا است اما دولت کویت در اقدامی ناگهانی در رابطه با مسئله این گروه بخشی از دیپلمات‌های ایرانی را از خاک کویت اخراج و به دولت لبنان نیز اعتراض خود را اعلام کرد.

بر اساس طرحی که در پارلمان کویت ارائه شده است، پس از معرفی حزب الله لبنان به عنوان یک گروهک تروریستی “موسسان، اعضا، حامیان و مبلغان عضویت در حزب الله” از سوی کویت تروریست شناخته می‌شوند.

هر فرد کویتی که در حزب الله عضو شود و یا در فعالیت‌های آن مشارکت کند به ۱۰ تا ۲۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

واکنش سپاه به اقدام ناو آمریکایی : ناو آمریکایی پس از شلیک هوایی منطقه را ترک کرد / شناور سپاه به مأموریت خود ادامه داد

خبرگزاری دفاع مقدس : در پی انتشار خبری توسط برخی رسانه های بیگانه مبنی بر «شلیک هشدار ناو آمریکایی به سمت قایق ایرانی در خلیج فارس» روابط عمومی منطقه سوم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

صبح امروز یک رزم‌ناو آمریکایی در شمال خلیج فارس به سمت یک شناور گشتی نیروی دریایی سپاه که در آب‌های بین‌المللی در حال گشت‌زنی بود حرکت کرد و به قصد تحریک و ایجاد هراس مبادرت به شلیک دو گلوله هوایی کرد.

شناور نیروی دریایی سپاه بدون اعتنا به رفتار غیرحرفه‌ای و تحریک‌آمیز آنها به مأموریت خود ادامه داد و پس از مدت کوتاهی شناور آمریکایی منطقه را ترک کرد.

رییس شورای شهر تهران

رییس شورای شهر تهران درباره زمان آغاز به کار پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: هنوز اعلام رسمی نشده است اما با روند موجود، شهریورماه زمان آغاز به کار شوراها خواهد بود البته ما آمادگی داریم که از ۱۲ مردادماه نیز شورای جدید کار خود را آغاز کند.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران در حاشیه سیصدوشصت‌وسومین جلسه علنی شورای شهر تهران درخصوص میزان بدهی شهرداری تهران نیز گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که میزان بدهی در یک تاریخ مشخص مورد بررسی قرار بگیرد چراکه رقم بدهی هر روز تغییر خواهد کرد. با این وجود شهرداری تهران بین ۱۹ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها،پیمانکاران و مردم بدهکار است،‌اما پروژه‌های در حال اجرا و وام‌هایی که بازپرداخت آنها در سال‌های آینده آغاز می‌شود، جزو بدهی تلقی نمی‌شود و باید در سال‌های آینده آنها را به عنوان بدهی برشماریم. در این حوزه نیز رقم ۶۰ هزار میلیارد تومان را تایید نمی‌کند.

سرشماری سال ۹۵؛ نزدیک به ۱۰ میلیون دختر مجرد در کشور وجود دارد که تاکنون ازدواج نکرده‌اند

بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵، حدود نیمی از جمعیت کشور (۴۹ درصد) را زنان تشکیل می‌دهند که حدود یک چهارم این تعداد (۹ میلیون و ۸۹۰ هزار نفر) دختران جوانی هستند که مجردند و تاکنون ازدواج نکرده‌اند.

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری ایسنا، حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفته، در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ پسر، ۸۲ دختر در سن ازدواج در کشور وجود دارد، در حالیکه میانگین سن ازدواج به کمتر از ۲۵ سال رسیده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس ایران چندی پیش با هشدار درباره افزایش پدیده‌های «کودک همسری» و «دختران ۱۵ ساله مطلقه» از تلاش این فراکسیون برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران از ۱۳ سال به ۱۵ سال خبر داد.

بر اساس آمارها سالانه حدود ۴۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج می‌کنند و بیش از هزار دختر زیر ۱۵ سال طلاق می‌گیرند.

نگاهی به “نوروز صیاد”، یکی از زیباترین جشن‌های جزیره قشم

یکی از جشن‌های سنتی جزیره قشم، جشن ماهیگیران است که به “نوروز صیاد” شهرت دارد. در واپسین روزهای ماه تیر، فصل گرما در جزیره قشم آغاز می‌شود. تقسیمات فصل‌های سال در این جزیره با زندگی صیادان پیوند خورده است.

این جشن روز مشخصی در تقویم خورشیدی ندارد. صیادان جزیره قشم این روز را بر اساس تقویم صیادی و همچنین تحولات دریا تعیین می‌کنند و عموما در واپسین روزهای تیرماه برگزار می‌شود. تقویم صیادان قشم منطبق بر تقویم خورشیدی ایران نیست و آغاز فصل‌هایش با فصل‌های تقویم کشور تفاوت دارد.

نخستین فصل سال “جوا” نام دارد و در نیمه دوم فروردین آغاز می‌شود. این فصل صد روز ادامه دارد و آنگاه در اواخر تیرماه‌، فصل گرما با جشن “نوروز صیاد” شروع می‌شود. فصلی که ۶۵ روز بیشتر ندارد. دو فصل بعدی سال نیز هر یک ۱۰۰ روزه هستند. بنابراین تقویم صیادان قشم سه فصل صد روزه و یک فصل ۶۵ روزه دارد.

در جشن “نوروز صیاد” نیز مانند جشن نوروز، مردم جزیره قشم لباس نو بر تن می‌کنند. زن‌های جزیره شیرینی مخصوصی به نام “رنگینک” می‌پزند که ترکیبی از حلوا و خرما است. در جشن نوروز صیاد همه اهالی منطقه در آب شنا می‌کنند. به باور آن‌ها شنا کردن در چنین روزی باعث دور شدن بیماری می‌شود. جوانان والدین و اهالی سالمند را به کنار آب می‌برند و بر سر و پیکر آن‌ها آب می‌پاشند.

در این روز به موازات شادی و رقص، مسابقاتی نیز برگزار می‌شود. از آن جمله است مسابقه قایقرانی، غواصی، طناب‌کشی و شنا. در این روز صیادان کار خود را تعطیل می‌کنند. در “نوروز صیاد” ماهی صید نمی‌شود و اهالی جزیره از خوردن ماهیان و آبزیان امتناع می‌ورزند. به باور آن‌ها این کار باعث افزایش ماهیان می‌شود. از این رو، “نوروز صیاد” را جشن آزادی ماهیان می‌نامند.

اجرای موسیقی محلی و رزیف‌خوانی نیز بخشی از مراسم جشن این روز است. جشن “نوروز صیاد” در واقع برخاسته از زندگی صیادان قشم است. با شروع فصل گرما و برگزاری این جشن، صید ماهی‌های “حور” و “کوسه” به پایان می‌رسد و صید ماهی “گرگور” آغاز می‌شود. صیادان در این ۶۵ روز با صید ماهی “گرگور” گذران زندگی می‌کنند. پس از پایان این فصل، ماهیگیری با قلاب شروع می‌شود و صیادان بیشتر به صید ماهی‌های مهاجر می‌پردازند.

صیادان جزیره قشم بر این باورند که همه چشمه‌ها در چنین روزی به دریا می‌پیوندند و از این‌رو شنا کردن در این روز را برای تندرستی خود و خانواده مفید می‌دانند. از دیگر مراسم این روز، رنگ‌آمیزی درهای چوبی خانه‌هاست. برای رنگ‌آمیزی درها و همچنین تنه درختان از گل سرخ رنگ جزیره استفاده می‌کنند.

در کنار صیادان، دامداران قشم نیز در مراسم “نوروز صیاد” شرکت می‌کنند. رسم بر این است که دامداران برای حفظ جان دام‌های خود دعایی به نام “دعای لوبن” می‌خوانند.

“دعای لوبن” را هم برای “پربرکت” شدن سفره‌ها می‌خوانند و هم برای حفظ جان خود و دام‌ها. اما دعای لوبن، دعایی نیست که هر کس قادر به خواندن آن باشد. موضوع بر سر تاثیرگذاری این دعاست. به باور صیادان و دامداران قشم، دعای لوبن تنها ۶ ساعت پس از تحویل سال، اثر دارد و پس از آن تاثیر خود را از دست می‌دهد.

دعای لوبن برای احشام خوانده می‌شود. رسم بر این است که برای هر دام باید این دعا را خواند و آنگاه نخ سبزرنگی را گره زد. به این ترتیب، تعداد گره‌های این نخ سبز رنگ با تعداد دام‌های یک نفر برابر است. دامدار باید این نخ سبز را در سوراخ دیواری مخفی کند. گشودن احتمالی یک یا چند گره از این ریسمان سبز رنگ به معنی به خطر افتادن جان آن دام‌هاست.

از آن گذشته، در هر روستا تنها سه نفر از حق خواندن دعای “لوبن” برخوردارند و اگر نفر چهارمی این دعا را بخواند، تاثیری نخواهد داشت. آموزش این دعا به فردی جوان‌تر به این معنی است که فرد پیشین می‌بایست از جمع دعاخوانان خارج شود تا جمع سه نفره صاحبان حق خواندن دعای “لوبن” مخدوش نشود.

جشن “نوروز صیاد” معمولا در روستای سلخ برگزار می‌شود. از این‌ رو، روستائیان دهات اطراف برای برگزاری این مراسم به سلخ می‌آیند. در مراسم جشن “نوروز صیاد” سال جاری، بیش از ۵۰۰۰ نفر شرکت داشتند.

جشن “نوروز صیاد” از همان ساعات اولیه صبح آغاز می‌شود و تا غروب خورشید ادامه دارد. رقابت‌های ورزشی معمولا بعدازظهر و پس از آنکه هوا اندکی خنک شد، صورت می‌گیرد.

روستابیان نخل‌ها و حیوانات را با ماده‌ای به نام گلک رنگ می‌کنند. گلک سرخ رنگ است. “نوروز صیاد” یکی از جشن‌های قدیمی مردم جزیره قشم است. گفته می‌شود که این جشن‌، تاریخی ۶۰۰ ساله دارد. به‌رغم این دیرینگی، توجه ناکافی به این جشن زیبا منجر به آن شده است که از اهمیت آن رفته رفته کاسته شود. در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری از سوی مردم جزیره قشم برای حفظ مراسم سنتی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر: «آداب و سنن دیرینه و زیباى مردم جزیره قشم گشاده‌رو، شادى‌بخش زندگى آنهاست و قشمى‌ها چنان پایبند سنت‌هاى قدیمى و مراسم گوناگون خود هستند که براى پایدارى و ماندگارى آنها از هیچ همکارى و کوششى دریغ ندارند، جشن‌هاى بومى قشم تجلى روحیه سالم و شاد مردم است و انگیزه‌اى براى آوردن تبسم به لب‌ها و نشاط به چهره‌هاست.»

شمارش معکوس در توکیو برای آغاز بازیهای المپیک

مسئولان شهر توکیو روز شنبه بیست و چهارم ژوئیه در مراسمی ویژه شمارش معکوس برای آغاز بازیهای المپیک ۲۰۲۰ را آغاز کردند. این تاریخ دقیقا مصادف با شروع مراسم افتتاحیه بازیها در سه سه سال آینده است.

این درحالیست که هزینه بالای برگزاری بازیهای المپیک در شهر توکیو، جدا از برانگیختن نگرانی های زیاد، به یکی از بحث انگیزترین موضوعات داخلی در ژاپن بدل شده است.

مسئولان شهر توکیو پیشتر وعده داده بودند در برگزاری این بازیها شیوه ای متعادل و کم هزینه را در پیش گیرند که سقف هزینه آن ۶ میلیارد یورو گزارش شده بود. اما برگزار کنندگان اینک معتقدند این بازیها حدود ۲۸ میلیارد یورو هزینه در بر خواهد داشت. این یعنی چهار برابر مبلغی که در ابتدا پیش بینی می شد و سه برابر بیشتر از هزینه ای که شهر لندن برای بازیهای المپیک ۲۰۱۲ انجام داد.

کمیه بین المللی المپیک با ابراز نگرانی از صرف هزینه های گزاف توسط میزبانان، آنرا زمینه ساز سرخوردگی دیگر شهرها برای اعلام نامزدی جهت میزبانی از بازیهای المپیک می داند. واکنش این نهاد بین المللی اداره کننده بازیها پس از آن جدی شد که مسئولان برگزاری بازیهای المپیک زمستانی سوچی از صرف هزینه ای ۳۸ میلیاردی خبر دادند.

سه سال مانده تا بازیهای المپیک توکیو، جدا از هزینه بالای برگزاری، برخی نقاط منفی از هم اکنون بر این بازیها سایه افکنده است.

تغییر طرح اولیه در لوگوی این بازیها به دلیل کپی برداری و انتخاب لوگوی جدید نخستین چالش مهم برگزار کنندگان بود.

پیروزی شهر توکیو در رقابت با مادرید و استانبول بر سر نامزدی بازیهای المپیک ۲۰۲۰ با ظن پرداخت رشوه مواجه شده است. این موضوعی است که دستگاه قضایی فرانسه تحقیقاتی جدی را در خصوص آن آغاز کرده است.

اما دیگر موضوع نگران کننده برای ورزشکاران شرکت کننده در المپیک ۲۰۲۰ رطوبت ۸۰ درصدی و گرمای ۳۰ تا ۳۵ درجه در تابستان است.

حذف تیم ملی فوتبال امید ایران از مقدماتی قهرمانی آسیا

از مرحله مقدماتی رقابت‌های فوتبال امیدهای قهرمانی آسیا، ایران با نتیجه ٢-٠ مغلوب عمان شد تا در عین ناباوری هوادارانش از دور رقابت‌ها حذف شود.

ایران با این شکست، عنوان صدرنشینی را از دست داد اما همچنان امیدوار بود به عنوان یکی از تیم‌های دوم، به دور نهایی صعود کند.

اگر قطر با اختلاف ۴ گل در برابر سوریه پیروز می‌شد، یا در بازی عراق و عربستان تیم برنده با نتیجه‌ای بالای ۴ گل به برتری می‌رسید، ایران به مرحله بعد صعود می‌کرد.

اما با تساوی در دیدار قطر – سوریه، همچنین شکست ٢-٠ عربستان مقابل عراق، شاگردان پیروانی حذف شدند.

در روز نشست مطبوعاتی کارلوس کی‌روش پرسش اغلب روزنامه‌نگاران از محمدرضا ساکت مدیر تیم‌های ملی، دلایل انتخاب امیرحسین پیروانی به عنوان سرمربی تیم ملی امید بود.

سایت ورزش در این باره نوشته است: « از ساکت ایراد می‌گرفتند اما پاسخ او لبخندی بود و اشاره به این جمله که با این پول، مربی دیگری حاضر به هدایت تیم‌های ملی پایه ما نیست.»

فدراسیون فوتبال در واکنش به ناکامی تیم امید، پرونده انضباطی برای سه بازیکن تیم استقلال تشکیل داده که با تصمیم باشگاه، از همراهی امیدها امتناع کردند.

پژمان راهبر در گزارش خود نوشته است: «فوتبال ایران اسیر کمیت است. در آستانه لیگ برتر حداقل چهار تیم ورشکسته و فاقد امکانات مالی وجود دارد که اراده‌ای برای بهبود وضع یا حذف‌شان نیست و مهم‌ترین اخبار ورزشی، بحران مالی و بگیر و ببندهای آسیایی و فیفایی وکسر امتیاز است.»

سردبیر سایت ورزش سه تاکید کرد: «نمی‌شود در فوتبالی که اغلب مدیرانش عشقی به فوتبال ندارند، تحولی رخ دهد. آنها بیشترشان مامور به خدمت‌اند و شاید هم با ” ژن خوب ” بر سر ورزش آوار شده‌اند.»

امیرحسین پیروانی پس از شکست مقابل عمان گفت: نتوانستیم با تمام بازیکنانمان در مسابقات حاضر شویم، مصدومیت‌هایی که در بازی قبل و همچنین در این بازی داشتیم باعث شد برنامه ما کاملاً به هم بریزد.

سرمربی تیم ملی امید یادآور شد: به عنوان سرمربی همه مسئولیت‌ها را می‌پذیرم. این تجربه خوبی برای بازیکنان جوان بود که برای خودشان و فوتبال کشور مفید است.

بیژن ذوالفقارنسب کارشناس فوتبال، دیدگاه متفاوتی دارد و به خبرگزاری ایسنا می‌گوید: منطق می‌گوید اشتباه رفته‌ایم. سیاست فدراسیون جالب نبود و در محاسباتش برای بردن تیم جوانان به رقابت‌های رده سنی امید، اشتباه کرد.

امیر حاج‌رضایی سرمربی سابق تیم ملی جوانان نیز گفت: پیروانی نباید این شکست را توجیه کند،‌ بلکه باید دلایل فنی و مشکلات واقعی را مطرح کند. این که برخی از باشگاه‌ها بازیکن در اختیار تیم قرار ندادند، یک توجیه محسوب می‌شود و دلیل شکست نیست.

حاج‌رضایی در مصاحبه با ایسنا تاکید کرد: «اگر یک مربی بین‌المللی روی نیمکت می‌نشست برای فوتبال ما بهتر بود. در کنارش افرادی مثل پیروانی کسب تجربه می‌کردند.»

پیش از اعزام تیم ملی امید به قرقیزستان؛ امیرحسین پیروانی گفته بود: «طبیعی است برای کسب رده نخست به قرقیزستان آمدیم و نمی‌خواهیم کار صعودمان به اما و اگر بکشد.

ماجراى سفر تبلیغاتى بایرن مونیخ به خاور دور

تیم فوتبال بایرن مونیخ تا روز ٢٨ ژوئیه در سفر ١٢ روزه خود در شرق آسیا به سر مى‌برد. موج انتقادها از برقرارى این تور تبلیغاتى، مسئولان بایرن مونیخ را با چالشی جدى روبرو کرده است.

تیم فوتبال بایرن مونیخ، رکورددار قهرمانى فوتبال بوندس‌لیگاى آلمان، در چارچوب روند آماده سازى خود براى فصل جدید فوتبال باشگاه‌هاى آلمان و لیگ قهرمانان اروپا، در سفری درازمدت در خاوردور به سر مى‌برد. این تور که از روز ١۶ ماه ژوئیه با پرواز به کشور چین آغاز شده است، برگزارى چندین دیدار دوستانه و حضور در مراسم تبلیغاتى فراوانى را در برمی‌گیرد.

اما فراتر از جوانب ورزشى، انگیزه اقتصادی نیز از عوامل مهم دیدار تیم بایرن مونیخ از کشورهاى چین و سنگاپوراست. تعهدات فراوان باشگاه بایرن مونیخ با حامیان مالى خود، حضور هر چه بیشتر فوق ستارگان تیم پرآوازه فوتبال آلمان را در “بازارهاى بین‌المللى” و خارج از قاره اروپا، الزامى کرده است.

در پى کامیابى‌هاى فوق‌العاده بایرن مونیخ در فوتبال آلمان و اروپا در طول پنج دهه گذشته، این باشگاه به یک برند و مارک برجسته جهانى با میلیون‌ها طرفدار در سرتاسر جهان تبدیل شده است. بازاریابان باشگاه بایرن مونیخ براى حفظ و ادامه رشد “کالاى بایرن مونیخ”، خودنمایى این تیم در “بازارهاى” آسیا و آمریکا را در تقویم برنامه‌هاى ثابت سالانه باشگاه قرار داده‌اند.

شکست مقابل آرسنال و میلان و مصدومیت تیاگو و برنات

در قسمت نخست سفر اکیپ بایرن مونیخ به آسیاى شرقى، برگزارى دو دیدار دوستانه در کشور چینبرنامه‌ریزی شده بود. بایرنى‌ها در نخستین دیدار خود در ضربات پنالتى مغلوب تیم آرسنال لندن از انگلیس و سپس ٣ روز بعد از آن در روز ٢٢ ژوئیه نیز متحمل شکست سنگین ۴ بر صفر در برابر تیم آ.ث. میلان ایتالیا شدند.

دیگر بهاى سنگین ورزشى که گریبان‌گیر بایرن مونیخ در سفر به چین شده است، مصدومیت سنگین براى تیاگو آلکانترا و خوآن برنات، ملى‌پوشان اسپانیایى بایرن مونیخ است. در حالى که تیاگو در هنگام تمرین تیم آسیب جدى دید، برنات نیز در بازى مقابل آ.ث. میلان مصدوم شد. این دو بازیکن از ادامه سفر با بایرن مونیخ بازماندند و پس از بازگشت زودهنگام به آلمان، مورد معالجه و عمل جراحى نیز قرار گرفتند. برنات دستکم ٢ ماه از حضور در میدان بازى دور خواهد ماند.

ادامه سفر به سنگاپور و انتقاد اولى هونس از سفر

تیم فوتبال بایرن مونیخ پس انجام دو بازى در کشور چین و خودنماىى در مراسم متعدد تبلیغاتى، راهى کشور سنگاپور شد. بایرن در نخستین دیدار دوستانه و تبلیغاتى خود در سنگاپور با نتیجه ٣ بر ٢ مقابل تیم انگلیسى چلسى لندن پیروز شد. آخرین بازى این تیم در سنگاپور قبل از بازگشت به آلمان، روز ٢٧ ژوئیه در برابر تیم اینتر میلان از ایتالیا است.

حضور همزمان تیم‌هاى آ.ث. میلان، آرسنال، چلسى و اینترمیلان در سفر خاور دور تیم بایرن مونیخ، نمایانگر رقابت باشگاه‌هاى محبوب و پرطرفدار اروپایى در جذب بازار آسیایى است. مدیران اقتصادى بایرن مونیخ معتقدند که سقف درآمدسازى این باشگاه در بازار داخلى در آلمان و اتحادیه اروپا دیگر از فضاى رشد چشمگیرى برخوردار نیست و بایرنى‌ها براى حفظ موقعیت بلندپروازى ورزشى و اقتصادى خود، به حضور موثر در بازارهاى دیگر جهانى نیازمندند.

اما اولى هونس، رئیس باشگاه بایرن مونیخ در پى مصاحبه هاى خود در چارچوب سفر بایرن مونیخ، با اظهارات جنجالى توجه مطبوعات را جلب کرد. هونس اشاره کرد که با توجه به اولویت منافع اقتصادى و اهمیت حفظ محبوبیت جهانى براى بایرن مونیخ، هویت و منافع ورزشى این باشگاه نیز نباید صدمه ببینند.

وى همچنین افزود که تا کنون چنین تقویم سنگینی از برنامه‌ها را که مملو از مراسم تبلیغاتى براى تیم است ندیده است و این روند در سال‌هاى آتى “خود به خود” ادامه نخواهد داشت.

تیم فوتبال بایرن مونیخ در دیدار افتتاحیه فصل جدید بوندس‌لیگا، روز ١٨ ماه اوت میزبان تیم بایر لورکوزن است.

غم نومه‌ی فریدون، روایتی تازه به سیاق شهر قصه

این اثر موزیکال اجتماعی که داستانی به سبک قصه های کوچه بازار است، قرار بود سال گذشته به روی صحنه برود. اما در سال ۹۵، جشنواره موسیقی فجر مصادف با ایام فاطمیه شد وجشنواره به جای ماه بهمن به دی ماه منتقل و اجرای این نمایش و پخش آلبوم آن به سال ۹۶ موکول شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا؛ اجرای این نمایش موزیکال که قرار بود اردیبهشت و خرداد ماه سال ۹۶ در تالار وحدت برگزار شود نیز بدلیل همزمانی با برنامه انتخابات ریاست جمهوری ایران، بار دیگر به تعویق افتاد.

پیمان قدیمی، کارگردان این اثر در مراسم رونمایی آلبوم، در این مورد گفت: «بخش نمایشی این کار در سکوتی خبری فرو رفته است و ما تلاش می‌کنیم در زمان و مکانی مناسب در موردش اطلاع‌ رسانی کنیم اما در مورد انتشار نسخه صوتی تاخیری در کار نبود و هر چند ابتدا تصمیم داشتیم آلبوم و نمایش هم زمان با یکدیگر باشند اما بعدا صلاح دیدیم ابتدا نسخه شنیداری را منتشر کنیم.»

«غم نومه‌ی فریدون» داستان یک آبادی را روایت می کند که در آن خندیدن ممنوع می شود. فریدون پسر خنده روی این آبادی برای ماندن خنده بر لب های معشوقه‌ اش «هیچا» در برابر این قانون می‌ایستد، اعتراض میکند، به بند کشیده و تهدید می شود.

رضا عسگرزاده، سیامک جهانگیری، صبا علیزاده، رادمان توکلی، مهرداد ناصحی، سحر ابراهیم، علی رحیمی و حسین علیزاده نوازندگان این اثر هستند و قطعات موسیقی را مهرداد ناصحی، شهرام رکوعی، راحله برزگری، سحر محمدی، آساره شکارچی، عامر شادمان، روشنک کی‌منش و سمیرا محسنی همخوانی کرده اند.

در مراسم رونمایی این آلبوم، حسین علیزاده در پاسخ به سوالی در مورد شباهت این پروژه با «شهر قصه» اثر بیژن مفید، گفت: «من بر این باورم که وقتی یک اتفاق خوب در حوزه هنر می‌افتد ما با انقطاع تاریخی مواجه می‌شویم و شاید با آن هنرمند تمام می‌شود. به‌هرحال حیف بود که «شهر قصه» با ادبیات عامیانه به فراموشی سپرده شود اما این کار تقلیدی از شهر قصه نیست بلکه بروزشده آن کار است که (پیمان) قدیمی آن را کار کرده است.»

کتاب «غم نومه‌ی فریدون» به نویسندگی پیمان قدیمی، سال ۹۱ در شهر پاریس چاپ شده بود. آقای قدیمی در مراسم رونمایی دلیل شکل گیری این اثر را تصمیم خود به حرکت به سمت ادبیات کوچه خواند و افزود: «کارهایی مانند تلاش های شاملو در کتاب های کوچه، پریا، قصه ی دختران ننه دریا و حسین قلی مردی که لب نداشت یا متل های صادق هدایت. اینها مجموعه هایی بود که در محاق قرار گرفته اند. غمنومه بازگشتی است به ادبیات محاوره ای است.»

حبیب رضایی بازیگر و مشاور هنری این تئاتر شنیداری در مراسم رونمایی این آلبوم گفت: «روزی که نیما دهقانی و پیمان قدیمی به سراغ من آمدند و قرار شد این کار را باهم شروع کنیم، این کار مثل یک تکه زمین در یک‌ گوشه‌ ای بود که فقط یک اتاقک داشت و ما قرار بود به همراه یک سری دوستان به آنجا برویم و چیزهایی را بخوانیم. اما وقتی حسین علیزاده پا به این کار گذاشت، آن‌یک تکه زمین ناگهان به اتوبان شش بانده­ای تبدیل شد و کار جلوه و ابعاد دیگری پیدا کرد.»

حسین علیزاده درباره ترکیب هنرمندان خواننده این نمایش گفت: «در این کار سه خواننده تک‌خوان بانام‌های پوریا اخواص، علیرضا برنجیان در نقش فریدون و داریوش کاظمی حضور پیدا کردند. من سعی کردم که خواننده هایم را فقط از تهران انتخاب نکنم. پوریا اگرچه ساکن تهران است اما اصالتا شیرازی است، داریوش از گرگان آمده و برنجیان از کرمانشاه.»

نیما دهقانی، کارگردان «گفتارهای نمایش» درباره سبک این اثر گفت: «این کار قائم به ذات است. نه یک اپرا- تئاتر است و نه یک نمایش رادیویی بلکه کاری است که خودمان هم برای اولین بار آن را تجربه کردیم. این اثر، یک تئاتر شنیداری است که ما بر اساس تکنیک‌های تئاتری، قصد داشتیم به شکل تئاتر اجرا کنیم. زیبایی و جذابیت کار، استفاده از شعر بود. شش ماه تلاش کردیم که این شعرها را به یک نمایش تبدیل کنیم تا به یک سبک خاص برسیم.»

به گزارش رسانه های ایران نسخه های محدود آلبوم «غم نومه‌ی فریدون» در روز رونمایی به علاقمندانی که مدتها در صف ایستاده بودند فروخته شد. بگفته مسئول رسانه ای این پروژه در پیش فروش حضوری و اینترنتی تنها دو هزار نسخه از این اثر بفروش رسید که معادل ۱۹۰ میلیون تومان است.

نسخه های محدود این پروژه با کارگردانی گفتار توسط «نیما دهقانی» و طراحی گرافیک فرهاد فزونی شامل: سی دی اثر شنیداری، سی دی موسیقی‌های مستقل اثر، دی‌وی‌دی مستند پروژه و همچنین کتاب مصور، تابلوهای تایپوگرافی و تصویرسازی اثر بوده است که در بسته‌بندی نفیس به همراه شناسنامه شماره‌ دار این کار (از شماره یک تا دو هزار) با امضای مولفان بوده است که با قیمت ٩۵‌هزار تومان عرضه شد.

قسمتی از شعر غم نومه‌ی فریدون

چه دلخوشی؟ نمونده
خوشی رو غم سوزونده
از اون همه ستاره
حالا سیاهی مونده

زخمای دلمه بسته
روگُردَمون نیشسه
هر کی بخنده می گن
یا دیوونه س یا مسّه

سکوت سرد کش دار
هوا تو لک، زمین هار
هر کی بخنده انگار
باهاس بره تُک دار
.
.
.
آخ که قداره به دستا اومدن
برا قتل عام مستا اومدن
اونا می گن که خدای ما خداس
خدای ماس که خدای آدماس!
.
.
.
دسّه دسّه، سیاپوشا
رد می شن از تو کوچه ها
غم نومه خونی می کنن
غلاغا و کمونچه ها

تو باغمون باد خزون
هو می کشه ضجه کنون
تو گوش برگا می خونه
“انا الیه راجعون”

نمایش آثار هنرمندان جوان ایرانی در گالری جزنی برلین

نمایشگاهی در برلین افتتاح شده است که ۱۰ هنرمند جوان ایرانی را که کمابیش از تازه‌واردان جامعه مهاجر آلمان محسوب می‌شوند گرد هم آورده و آثارشان را به نمایش گذاشته است. آن‌ها راویان امید و انگیزه به رغم دشواری و مرارت‌اند.

گالری جزنی در قلب یکی از محلات چند فرهنگی برلین، پایتخت آلمان، درهای خود را جمعه شب (۲۱ ژوئیه / ۳۰ تیر) به روی علاقه‌مندانی گشود که برای افتتاح نمایشگاهی از آثار ۱۰ تن از هنرمندان جوان ایرانی آن‌جا بودند؛ نمایشگاهی که تا چهارم اوت (۲۶ مرداد) ادامه خواهد داشت.

این هنرمندان که اکثرشان با آثار نقاشی‌ خود در نمایشگاه “بقای خلاقانه با هنر” حاضر شدند، اگرچه در سبک و فرم کار متفاوت‌اند اما همگی در یک نکته اشتراک دارند، آن‌ها تازه به آلمان آمده‌اند و هنوز برای پذیرفته شدن در جامعه هنری آلمان راه درازی در پیش دارند.

این نمایشگاه در راستای ایجاد هم‌پیوندی بین هنرمندان ایرانی تازه‌وارد و جامعه آلمان برگزار شده است. اما شاید این هنرمندان که یا پناهنده هستند و یا در مرحله گذار از پناهجویی به پناهندگی، برای این که کارهایشان روی دیوارها آویخته شود نه چند مرز جغرافیایی که یک دنیا را پشت سر گذاشته‌اند، دنیایی مملو از سانسور و ممنوعیت که اگر مستقیم گریبان اندیشه یا کار خودشان را نگرفته باشد اما آسیبی به هنر ایران زده است.

کانی علوی، نقاش ایرانی آلمانی و مدیر گالری جزنی که برگزارکننده نمایشگاه است، در گفتگو با دویچه وله فارسی، از فروش برخی از آثار در جریان مراسم گشایش نمایشگاه خبر می‌دهد و استقبال را “خوب” ارزیابی می‌کند. او این استقبال را به معنی فهمیده شدن معنای این نمایشگاه خصوصا از سوی جامعه غیرایرانی برلین می‌داند.

معنای این نمایشگاه برای او “ارزش قائل شدن” برای کار هنرمندی است که نه تنها کشورش که قلم و بوم‌اش را هم گاهی برای رسیدن به جایی که الان ایستاده است پشت سر گذاشته است. کانی علوی می‌گوید: «خودم در سال‌های دهه ۸۰ میلادی عین همین مشکل را داشتم، هیچ کس را نداشتم کمکم کند، جا هم نداشتم و رفته بودم در زیرزمین‌ها نقاشی می‌کردم. حتی رنگ نداشتم و فقط با مداد سیاه کار می‌کردم.»

علوی هنرمندی است که به رغم ریشه‌های ایرانی‌اش، سال‌های گذشته را برای کمپینی صرف کرده است که هدف آن حفظ باقیمانده‌ی دیوار برلین به مثابه اثری هنری است.

او که فلسفه کار خود را فلسفه مردود کردن مرز و دشمنی از طریق هنر می‌داند و هم‌اکنون در حال انجام مقدمات پروژه‌ای مشابه میان دو کشور کره جنوبی و شمالی است، می‌گوید: «برای من مهم نیست هنرمند از چه کشوری باشد. خودم این درگیری‌ها را تجربه کرده‌ام و می‌دانم این هنرمندان هم همین درگیری‌ها را دارند. دوست دارم کارهایشان را نشان دهم تا راحت‌تر بتوانند در جامعه آلمان به عنوان هنرمند جا پیدا کنند.»

سخنران مراسم گشایش این نمایشگاه یورگ وبر، مفسر آثار هنری، بود که درباره وضعیت هنرمندان تحت سانسور و سپس در فرار و تبعید صحبت کرد.

برای نزدیکی فرد و جامعه میزبان

یک قایق پر از آدم، آدم‌هایی بزرگ و کوچک با چشم‌هایی ترسیده. این یکی از سه نقاشی به نمایش درآمده‌ی مریم کردانی، هنرمند جوانی است که هفت ماه است در آلمان به سر می‌برد. نقاشی دیگر او زنی برهنه است که زانوهایشان را در آغوش گرفته و به نقطه‌ای خیره شده است.

او به دویچه وله فارسی درباره زن خیره شده به جایی نامعلوم می‌گوید: «این منم که منتظرم، ولی در عین حال امید هم در چشم‌هایم دیده می‌شود.»

کردانی همچنین در توضیح نقاشی قایق و دریا و آدم‌های ترسیده، از پناهجوهایی می‌گوید که تا پای مرگ رفته‌اند تا جایی امن برای زندگی بیابند. او که خود چنین تجربه‌ای از سفر دریایی به اروپا نداشته است می‌گوید: «همه ما با سختی به اینجا رسیده‌ایم و داریم زندگی می‌کنیم، خیلی چیزها را از دست داده‌ایم ولی به آینده امید داریم و تلاش می‌کنیم زندگی‌مان را بسازیم.»

امید چیزی است که محمدعلی نظریان هم به شکل دیگری به آن اشاره می‌کند. او که در این نمایشگاه چند اثر حجمی به نمایش گذاشته می‌گوید که چهار سال است که در آلمان است اما “رمق” کار نداشته است: «این نمایشگاه باعث شد که کار کنم.» او چنین موقعیت‌هایی را انگیزه‌ی خوبی می‌داند تا “بتوانیم ادامه دهیم و جا نزنیم.”

نظریان پیش از این با بازی در فیلم “دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند” ساخته محمد رسول اف مطرح و در آلمان ماندگار شد. این فیلم نگاهی دارد به سانسور شدید در ایران که بازتاب آن در قتل‌های زنجیره‌ای دگراندیشان و ماجرای اتوبوس ارمنستان دیده و روایت شده است.

رامین پروین، فیلم‌ساز و نقاشی که سه اثر از او در نمایشگاه گالری جزنی برلین به نمایش درآمده است، هنرمند را اما چندان از هنرش جدا نمی‌بیند و نمایش کار هنرمند را امکانی برای معرفی فرد می‌داند: «چه جایی بهتر از یک نمایشگاه که آدم بتواند توضیح دهد من از کجا می‌آیم، ریشه‌هایم کجاست، طرز تفکرم چیست و نگاهم به زندگی چگونه است.»

او که زنان نقش ویژه‌ای در کارش دارند، نمایش آثار هنرمند را فرصتی برای شکل‌گیری گفتگو بین هنرمند و جامعه میزبان می‌داند. رامین پروین چهار سال و نیم پیش به آلمان آمده است و تا کنون دو نمایشگاه در شهرهای دوسلدورف و پتسدام داشته است.

او باور دارد احساسات آدم‌ها اشتراکات زیادی با هم دارند و از طریق نمایش عمومی این احساسات است که “بین فرد و جامعه‌ی میزبان نزدیکی شکل می‌گیرد.”

آخرین خبرها از وضعیت صیادان ایرانی دستگیر شده توسط عربستان

باشگاه خبرنگاارن جوان نوشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش و مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در خصوص وضعیت صیادان متجاوز شناور عربستانی اظهار نظر کردند.

امیر حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره دستگیری صیادان ایرانی توسط نیروی دریایی عربستان گفت: صیادان ما کاملا وارد هستند. ممکن است در مرز آبی با عربستان صید کنند، اتفاق هم افتاده که گارد ساحلی آن‌ها اشتباه کرده و صیادان ما را دستگیر کرده است، کما اینکه در هفته گذشته دو سه تیم صیادی آن‌ها در آب‌های ما دستگیر شدند.

وی ادامه داد: در دریا تشخیص مرز‌ها و مسیر‌ها با استفاده از جی پی اس و مسیریاب میسر است و بروز خطا در این مورد نیز پیش می‌آید. آزادسازی صیادان دستگیرشده از مسیر دستگاه سیاست خارجی کشور است.

صیادان متجاوز شناور عربستانی هنوز بازداشت هستند

مجید آقابابایی درباره آخرین وضعیت توقیف شناور عربستانی که صیادان آن از اتباع هندی بودند، اظهار داشت: این صیادان هنوز بازداشت هستند.

وی افزود: به جرم تجاوز به آبهای سرزمینی حکم قضایی برای آنها صادر و مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران با صیادان برخورد می‌شود.

آقابابایی همچنین درباره وضعیت صیادان هندی که پیش از این بازداشت شدند، خاطرنشان کرد: این صیادان هندی هم هنوز در بازداشت به سر می‌برند.